راههای انتقال و پیشگیری بیماری تب مالت

تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۳/۲۱ ۱۰:۲۷ | تعداد بازدید: 4

مدیر شبکه بهداشت و درمان مه ولات گفت:بیماری عفونی و هزار چهره تب مالت یک بیماری قابل انتقال بین انسان و دام است که از طریق محصولات لبنی خام،استنشاق هوای آلوده و تماس مستقیم با خون منتقل میشود.


به گزارش روابط عمومی، دکتر سیما عسکری با تاکید بر اینکه دامپزشکان، دامداران، مزرعه داران، کارگران کشتارگاه، شکارچیان و میکروب شناسان بیشتر در معرض آلودگی به این باکتری می باشند افزود:اجتناب از مصرف غذاهای لبنی غیر پاستوریزه،اجتناب از مصرف گوشت خام آلوده،
پوشیدن دستکش هنگام تماس با حیوانات یا باکتری بروسلا میتکاند از انتقال این بیماری پیشگیری کند و به موارد مهم آن اشاره میشود که عبارتند از: .

#محصولات_لبنی_خام: باکتری بروسلا می تواند در شیر حیوانات آلوده، بستنی، کره و پنیر های غیر پاستوریزه وجود داشته باشد و در صورت مصرف این محصولات به انسان منتقل شود که  این باکتری می تواند از طریق گوشت خام آلوده نیز انتقال یابد.

#استنشاق_باکتری: باکتری بروسلا به راحتی در هوا پخش شده و در صورت استنشاق هوای آلوده به این باکتری، می تواند به انسان انتقال یابد.  

#تماس_مستقیم: تماس مستقیم با خون، اسپرم یا جنین حیوان آلوده

وی در ادامه گفت: بروسلوز تقریبا می تواند بر سیستم تولید مثل، کبد، قلب و سیستم عصبی مرکزی تاثیر بگذارد و بروسلوز مزمن ممکن است فقط در یک عضو یا در سراسر بدن شما عوارض ایجاد کند که عوارض احتمالی عبارتند از:

#اندوکاردیت: این وضعیت یکی از جدی ترین عوارض بروسلوز است. اندوکاردیت درمان نشده می تواند دریچه های قلب را از بین ببرد و در واقع علت اصلی مرگ و میر ناشی از بروسلوز است.

#آرتروز: عفونت مفاصل می تواند باعث درد، سفتی و التهاب مفاصل بخصوص در زانوها، لگن، مچ پا، دست و همچنین ستون فقرات شود.

#التهاب_و_عفونت_بیضه ها: اپیدیدیم (لوله هایی مارپیچی هستند که محل بلوغ و ذخیره اسپرم ها هستند) در طی آلودگی با باکتری بروسلا آلوده می شود و باکتری از طریق همین لوله ها به بیضه ها گسترش یافته و می تواند باعث تورم و درد شدید شود.

#التهاب_کبد_و_طحال: التهاب و بزرگی طحال و کبد (هپاتواسپلنومگالی)، می تواند از عوارض دیگر آلودگی با این باکتری باشد.

#عفونت_سیستم_اعصاب_مرکزی: این عفونت می تواند باعث بیماری های تهدیدکننده حیات مانند التهاب مغز و بافت های محافظت کننده از مغز شود.

وی در ادامه گفت:درمان این بیماری معمولا شامل استراحت و مصرف آنتی‌بیوتیک به منظور رفع عفونت و کاهش التهاب است که استفاده از داروهای مسکن نیز برای تسکین دردهای عضلانی مفید خواهد بود   لذا با توجه به این‌که انتقال این بیماری از انسان به انسان به ندرت اتفاق می‌افتد،بنابراین پیشگیری خاصی برای جلوگیری از انتقال این بیماری نیاز نیست

وی در پایان از کلیه شهروندان محتدم درخواست کرد،جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به  واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت مراجعه یا با شماره تلفن 56727019 تماس حاصل فرمایند.